Phishing: voorkom internetfraude

Phishing

Internetcriminelen worden steeds creatiever in het geld afhandig maken van anderen. Via internetfraude of ‘phishing’ proberen de criminelen uw persoonlijke gegevens zoals wachtwoorden, bankrekeningnummers, pincodes, enzovoorts te achterhalen. Wees altijd alert! Geef nooit vertrouwelijke informatie per e-mail! Belangrijk is dat u/je zelf phishing kunt herkennen. Door zelf in te loggen bij uw provider, kunt u het (openstaande) factuurbedrag van het ‘phishing’ bericht controle met de bedragen die genoemd staan op uw factuur/facturen.

Hoe is ‘phishing’ te herkennen?

Controleer de afzender van het mailbericht, als u een betalingsherinnering ontvangt van uw provider.

Klik NOOIT zomaar op een link, type in plaats daarvan het webadres van de website die je wilt bezoeken in de adresbalk van de internet browser. Als u/je met de cursor op de link gaat staan zonder deze aan te klikken, ziet u/zie je of de link wel bij de juiste website hoort.

Twijfelt u aan de afzender, check dan altijd de website van uw provider of bel met uw provider.

Providers zullen u nooit vragen te betalen met bitcoins of vouchers

Geef NOOIT vertrouwelijke informatie, uw persoonlijke gegevens, wachtwoorden, inlogcodes per mail

De Kerst komt eraan, let ook goed op bij het openen van digitale kerst/nieuwjaarskaarten

Open alleen bijlagen van mailberichten afkomstig van personen die u vertrouwt.

Wat te doen bij ‘phishing’?

Providers stellen alles in het werk om ‘phishing’ mailberichten en nepsites te voorkomen. Via de eigen websites geven providers uitleg hoe u/je deze e-mails en berichten als phishing kunt herkennen en zijn er voorbeelden te zien. Heeft u uw twijfels, neem dan altijd contact op met uw provider.

Vodavi maakt haar relaties attent op phishing