VoIP: de nieuwe manier van telefoneren
VoIP, oftewel telefoneren via het internet, steeds meer mensen maken gebruik van die mogelijkheid. Logisch, want VoIP biedt vele voordelen, zeker óók voor de zakelijke gebruiker.
VoIP staat voor Voice-over-Internet-Protocol. Bij IP-telefonie, Voice over IP of VoIP wordt het internet of een ander IP -netwerk gebruikt om spraak (bellen) te transporteren. Hierdoor wordt telefonie mogelijk op datanetwerken en kunnen ‘spraak’ en ‘data’ worden samengevoegd. Op deze manier is nog slechts één infrastructuur nodig. Het werken met op VoIP gebaseerde telefooncentrale is binnen bedrijven inmiddels goed ingeburgerd.
Wat is VoIP eigenlijk?
In de volksmond wordt VoIP ook wel internettelefonie, bellen via internet, VoIP bellen of internetbellen genoemd. De telecomprovider bij wie het abonnement loopt, zet de gesproken woorden (analoog) om naar een digitaal signaal. De digitale signalen worden via een IP-verbinding bij de ontvanger afgeleverd zodat hij of zij de woorden kan horen.
Wat is SIP?
SIP (Session Initiation Protocol) is het protocol waarover VoIP veelal communiceert. Dit is een standaard protocol waarover wereldwijd afspraken zijn gemaakt. Als iedereen zich aan deze afspraken houdt dan gaat het in principe niet fout met VoIP bellen. In de praktijk gaat het soms wel fout. Een modem of router houdt zich niet goed aan de regels en veroorzaakt storing in de telefonie. Door soms een enkele aanpassingen in de configuratie van het modem of router te maken, worden deze storingen eenvoudig opgelost. In sommige gevallen is het noodzakelijk om modem of router te vervangen.
Analoge of ISDN verbinding niet meer nodig
Bij gebruik van VoIP is het niet langer nodig om een analoge of ISDN-telefoonlijn aan te houden. Dat biedt weer mogelijkheden, zeker nu KPN met ingang van 1 september 2019 haar ISDN-verbindingen gaat beëindigen.
Intranet
VoIP kan ook over intranet (dus een intern VoIP netwerk) ingezet worden, bijvoorbeeld: als u een VoIP telefooncentrale (PaBX) in gebruik heeft. Staat de telefooncentrale in een datacenter, dan heet het Hosted VoIP.
Wat zijn de voordelen
– Doordat VoIP efficiënt gebruikmaakt van de beschikbare bandbreedte, zijn de kosten vergeleken met traditionele verbindingen lager. Een kostenbesparing is het prettige gevolg.
– Bellen via internet is net zo betrouwbaar als bellen via de telefoon. De geluidskwaliteit is zelfs beter. Daarnaast zijn er meer mogelijkheden aanwezig, om de telecommunicatie voor u eenvoudiger te maken
– De kwaliteit van het signaal kan beter zijn dan bij traditionele analoge telefonie als de onderliggende digitale verbinding goed is.
– Een andere bijkomstigheid is dat een intern bedrijfstelefoonnummer gekoppeld kan worden aan een IP-adres. Hierdoor kan een medewerker ook thuis via zijn interne telefoonnummer bereikt worden. Voorheen kon dat alleen door het nummer door te schakelen, wat kosten met zich meebracht. Door middel van bijvoorbeeld een Hosted VoIP-oplossing is het ook mogelijk om niet op basis van IP-adres maar op basis van een gebruikersnaam en wachtwoord een telefoonnummer te registreren.
De techniek
VoIP converteert het analoge signaal naar digitale pakketten die daarna via het internet worden verstuurd en dan aan het ontvangende einde weer worden omgezet. Je kunt via een normale telefoon met een analoge telefoonadapter verbinding met een VoIP netwerk maken, waarbij de telefoon (meestal via een router) op een breedbandverbinding wordt aangesloten.
Er zijn ook IP-telefoons die direct op een router kunnen worden aangesloten. Gebruikers moeten wel rekening houden dat de internetverbinding werkt. Is die down, dan werkt VoIP ook niet meer.
Van ISDN naar VoIP
Inmiddels is hoge snelheid en digitaal de ‘standaard’ geworden. Televisie kijken, radio luisteren, bestanden versturen, data opslaan, chatten en bellen – dat doen we nu allemaal via het internet. De techniek achter het bellen via internet heet Voice over Internet Protocol. VoIP gebruikt de IP-netwerken voor de transmissie van telefoongesprekken via het internet.
Opmars
Nu bijna iedereen de beschikking heeft over een krachtige internetverbinding, is de keuze voor VoIP een logische stap. Zeker voor bedrijven. U kunt kiezen om dit geheel uit te besteden en volledig te gaan bellen in de Cloud, maar u kunt ook nog steeds kiezen voor het aanschaffen van een zogenaamde hybride telefooncentrale. De interne gesprekken worden afgehandeld binnen de telefooncentrale en alleen de externe gesprekken worden via het internet afgehandeld. U betaalt dan maandelijks alleen de goedkope belkosten voor de gemaakte externe telefoongesprekken.
Afhankelijk van uw wens, bekijkt Vodavi in overleg met u, welke oplossing voor uw bedrijf de beste oplossing is.
U kunt ons bereiken via 0182 353685 of mail aan Vodavi bv. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.